RAZLIKE med Low carb, LCHF in KETO načini prehranjevanja oz. dietami

RAZLIKE med Low carb, LCHF in KETO načini prehranjevanja oz. dietami
maj 13, 2018 tadej
In PALEO, PREHRANA

Low carb, LCHF in keto – Kako se razlikujejo?

RAZLIKE med LCHF, KETO in LOW CARB

Low carb prehranjevanje oz. dieta je smiselna zaradi uravnavanja ravni krvnega sladkorja.

Živila z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov so priporočljiva, če vsebujejo tako malo ogljikovih hidratov, da uravnavajo raven krvnega sladkorja, torej preprečijo nihanje inzulina in napade lakote. Slednje namreč vpliva na preprečevanje nastanka bolezni presnove in srčno-žilnega sistema.

Low carb oblika prehranjevanja oz. dieta z polnozrnatimi žiti, ščirom, kvinojo, bananami in podobnim, naj bi bila bolj zdrava kot običajno prehranjevanje, vendar v večini primerov ne skrbi za uravnavanje ravni krvnega sladkorja in zato ni primerna kot dietoterapija.
Kdor na spletu išče low carb recepte, mora biti pazljiv, ali so sestavine primerne in ustrezne glede na načela low carb prehranjevanja. Sladkemu krompirju in grahu se je potrebno izogibati.

 

Low Carb High Fat prehranjevanje (LCHF)

Low Carb High Fat (LCHF) prehranjevanje oz. dieta je definirana boljše kot Low carb prehranjevanje.

V prevodu pomeni »Manj ogljikovih hidratov, več maščob«, s tem pa poda dve jasni načeli: Zmanjšanje vnosa ogljikovih hidratov in povečanje deleža zdravih maščob.
70 % zaužitih kalorij naj bi predstavljale zdrave, pomembne maščobe. Slednje lahko izvirajo iz olivnega, kokosovega in lanenega olja, olja iz oreščkov, masla in ghee-ja. Osnova za zdravo in uravnoteženo LCHF prehrano so živila, ki vsebujejo malo ogljikovih hidratov in več zdrave maščobe.

Low Carb High Fat (LCHF) sledi tudi načelom, da naj bi živila bila  kupljena v okolju, kjer so bila pridelana, predelava slednjih pa naj bi potekala doma. Le tako se lahko izognemo stabilizatorjem, umetnim dodatkom in sladkorju.
Veliko vlogo igra kvaliteta živil – bolje je, da pojeste manj mesa in ste pri tem pozorni na vzrejo in okoliščine pridelave mesa, kot da vsak dan jeste meso vzrejeno pod slabimi pogoji.

Pri Low Carb High Fat (LCHF) prehranjevanju oz. dieti je vnos ogljikovih hidratov avtomatsko manjši, saj so maščobe zelo nasitne in zavzamejo večji delež zaužitih kalorij. Raven krvnega sladkorja se usravnovesi, napadi lahkote prenehajo, izgorevanje maščob pa se pospeši.

Večina ljudi kljub LCHF prehranjevanju oz. dieti v telo vnese do 100 g ogljikovih hidratov, za zmanjšanje telesne teže pa je priporočljivo, da se ne zaužije več kot 50 g ogljikovih hidratov. V vsakem primeru pa je na voljo velika izbira različnih živil, tako da je lahko tudi takšen način prehranjevanja zelo uravnotežen in pester.

Pri LCHF dieti delež beljakovin ni visok! Znaša prbl. 15-20 % dnevno zaužitih kalorij.

 

Ketogeno prehranjevanje (KETO)

Low Carb High Fat (LCHF) prehranjevanje oz. dieta je lahko ketogeno –  ni pa nujno. Uravnovešena raven krvnega sladkorja ni nujno znak, da se nahajamo v fazi ketoze.

Veliko ljudi, ki se prehranjuje po načelu LCHF prehranjevanja, se večino časa prehranjuje ketogeno.

V fazi ketoze je telo nenehno v stanju presnavljanja maščob, glavnino energije pa črpa iz zaužitih maščob. To je najvišja oblika low carb prehranjevanja, ki jo prehranski svetovalci in zdravniki največkrat ne podpirajo in priporočajo. Enolično prehranjevanje, preveč beljakovin, povečana želodčna kislina, motnje prehranjevanja. Vse to so predsodki, ki so nastali na podlagi ketogenega prehranjevanja.

Pri Ketogenem (KETO) prehranjevanju oz. dieti lahko včasih dnevni vnos ogljikovih hidratov znaša največ 30 g. Število je simbolično, saj je pri vsakem posamezniku meja, pri kateri telo prične s popolnim izgorevanjem maščob, različna, kljub temu pa se številka giblje nekje med 20-30 g ogljikovih hidratov. Faz ketoze je več. Razlikujejo se glede na to, kako zelo omejen je vnos ogljikovih hidratov in kolikšen je vnos maščob.
V nasprotju z mnenjem večine se je brez težav mogoče prehranjevati uravnoteženo in hkrati ketogeno.

Uživajo se zelenjava, avokado, ribe ali meso, jajca, oreščki, jajca in zdrave maščobe.

Ketogena (KETO) dieta je primerno za ljudi, ki želijo shujšati, ki imajo bolezenska stanja, kot so epilepsija ali migrena, za ljudi, ki trpijo za rakavimi obolenji in želijo izboljšati kvaliteto življenja itd.
Ketogeno (KETO) prehranjevanje večini ljudi predstavlja način zdravljenja in se največkrat najbolje počutijo ravno v fazi ketoze.

Ljudje, ki lahko svoje cilje dosežejo tudi z vnosom več ogljikovih hidratov, lahko brez težav izmenjujejo ketogeno in moderno LCHF prehranjevanje.